maandag 18 augustus 2014

Een analyse van Blogs/social media over China

Tegenwoordig is er enorm veel informatie op het internet te vinden. Dit geldt ook voor het zoeken naar informatie over China. Als China wordt ingetikt op www.google.nl zijn er ongeveer 751.000.000 resultaten. Van deze enorme hoeveelheid is een overgroot deel niet betrouwbaar. Betrouwbare informatie kan vaak gevonden worden via blogs en social media pagina’s. Onderstaand artikel geeft kort weer welke blogs en social media pagina’s betrouwbaar zijn bij het zoeken naar informatie over China.

Blogs
Er zijn enorm veel blogs te vinden op het internet met informatie over China. Deze blogs zijn geschreven door reisjournalisten, reizigers of reisorganisaties.

- Een goed voorbeeld van een blog die geschreven is door een reisjournalist, is de blog van Zach Smith. Zijn blog is te vinden via de link http://www.chinadventurer.com/. Deze blog staat volop met informatie over hoe je moet reizen door China. Hierbij worden onderwerpen besproken als de cultuur, de bevolking, het eten en natuurlijk de bezienswaardigheden.
Deze blog is geschreven in het Engels. Deze reisjournalist gebruikt niet al te moeilijke woorden, waardoor het voor menig Nederlander ook begrijpbaar is.
Informatie over China is in overvloed te vinden op deze blog. Daarnaast geeft het ook specifieke informatie over de verschillende steden. Dit is een uitstekend blog om meer te weten te komen over China, maar kan ook heel handig zijn voor een toekomstige reis naar China.

- Een voorbeeld van een reisorganisatie die zelf een blog heeft is de reisorganisatie Riksja Travel. Deze blog is te vinden via de link http://www.chinaonline.nl/inspiratie/china-blog/. Deze blog wordt bijgehouden door twee reisspecialisten van China van de reisorganisatie Riksja Travel. Op deze blog staat praktische informatie voor het reizen door China.
Deze blog is geschreven in het Nederlands. Een leuk detail van deze site is dat een reisplan opgesteld kan worden. Naast de praktische informatie die gegeven wordt, kan ook gelijk een reis geboekt worden.

- Een voorbeeld van een blog die geschreven is door reizigers zelf is de blog Reislogger. Deze blog is te vinden via de link http://www.reislogger.nl/locatie/china. Op deze site staan enorm veel blogs die geschreven zijn door verschillende reizigers. Op deze manier kan de toekomstige reiziger naar China het gevoel al ervaren.
Alle blogs zijn geschreven in het Nederlands. Naast de geschreven blogs zijn er ook enorm veel foto’s te vinden bij de blogs.

- Een voorbeeld van een blog die geschreven is door een liefhebber van China, is de blog van Tycho. Deze blog heeft talloze lezers per dag en is te vinden via de link http://www.chinablog.nl/. Op deze blog staan ongeveer 2000 artikelen met informatie over China. De categorieën die aangegeven worden op de site, geven een verdieping aan informatie over bijvoorbeeld museums in Beijing. Daarnaast geeft deze blog ook actuele informatie over China.
Alle blogs zijn geschreven in het Nederlands. Naast de geschreven blogs zijn er ook enorm veel foto’s te vinden bij de blogs.

Social media
Via social media kan ook informatie verkregen worden over een bestemming. Een nadeel van social media is dat iedereen berichten op een social media pagina kan plaatsen. Op deze manier wordt een social media pagina al gauw onbetrouwbaar. De betrouwbaarheid van social media pagina’s wordt vergroot door het aantal officiële kanalen die ook een social media pagina hebben.

- Een voorbeeld van een officieel kanaal is te vinden via de link https://www.facebook.com/discoverchina.travel?fref=ts. Deze Facebookpagina geeft geen grote hoeveelheid informatie over China, maar promoot China door middel van het laten zien van foto’s.

- Een voorbeeld van een social media pagina die alleen gericht is op één stad is de Facebookpagina Visit Beijing. Deze social media pagina is te vinden via de link https://www.facebook.com/BeijingChinaOfficial. Deze Facebookpagina is de officiële Beijing toerisme pagina. Op deze Facebookpagina staan allerlei foto’s van bezienswaardigheden in Beijing.

Over de bezienswaardigheden die in het arrangement bezocht worden, zijn nog geen speciale pagina’s, zoals de Facebookpagina’s van hierboven. Voor informatie over deze bezienswaardigheden is de link https://www.facebook.com/BeijingChinaOfficial het beste om informatie te vergaren.

Informatie voor een marketing & communicatiemedewerker
Het beïnvloeden van blogs en social media kan op meerdere manieren. Tegenwoordig kan een marketing & communicatiemedewerker niet alleen contact houden met reisjournalisten. Bloggers worden hedendaags steeds belangrijker en mogen om deze reden ook niet vergeten worden. Naast het uitnodigen van reisjournalisten op een persreis, is het ook belangrijk dat bloggers uitgenodigd worden voor deze persreis. In de strategie is ook aangegeven dat meerdere bloggers uitgenodigd zullen worden voor een persreis. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten